Verksamheten i Mediateket 2016/2017


FullSizeRender.jpg FullSizeRender.jpgC155EE0A-B3D0-48FE-A27D-B6AA731834BF.JPGIMG_0854.JPG
Verksamheten i Mediateket läsåret 2016-2017

År
När?
Språkutvecklande arbetssätt
Förmågor
MIK
Kultur
Fsk
Eleven kommer i halvklass varannan vecka till Mediateket.
Muntligt berättande
Hörförståelse Bibliotekskunskap
Bokjuryn med år 1
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
Arbeta med film och röstfiler.
Dramatisera  sagor
Skapande skola
Kulturkartan
År 1
Läsgrupper varje vecka (ht). Tvärgrupper med Bokjuryn (vt)
Textsamtal
Hörförståelse
Bokjuryn med fsk
Författarbesök
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
Söka information från olika källor och värdera dessa.
Låna och läsa  e-böcker
Självutlån
Källkritik
Skapande skola
Kulturkartan
2
Eleverna kommer till mediateket varje vecka.
Textsamtal i grupp
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Söka information från olika källor och värdera dessa.
Källkritik
Låna och läsa e-böcker.
Boktrailor
Skapande skola
Kulturkartan
3
Eleverna kommer till mediateket varje vecka.
Bokjuryn
Bokpiloter
Författarbesök
Besöka Stadsbiblioteket
Muntligt berättande i ett sagotema kopplat till musikalen.
Skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer.
Läsa och  analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Söka information från olika källor och värdera dessa.
Källkritik
Göra sagotrailors.
Filma sagorna.
Spela in musik.
Filma dans.
Låna och läsa e-böcker.

Musikal
Skapande skola
Kulturkartan
Dramatisera berättelser.
4
Bibliotekarien kommer till klassrummet varje vecka.
Läsprojekt: Harry Potter. Högläsning, textsamtal, titta på filmen, bearbeta innehållet på olika sätt.
Bokpiloter.
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Presentera olika ämnesområden med bilder.
Söka information från olika källor och värdera dessa.



.
Göra egna filmer.
Låna och läsa e-böcker
Källkritik kopplat till skönlitteratur.
Göra boktrailors.
Google classroom.
Podradio.

Skapande skola
Kulturkartan
Dramatisera skönlitteratur.

5
Eleverna kommer till mediateket varje vecka.
Textsamtal
Ämnesövergripande läsprojekt: svenska/religion
Bokpiloter
Söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.


Google classroom.
Källkritik kopplat till svenska/bild/SO
Låna och läsa e-böcker
Göra egna filmer.
Göra egna trailors.

Skapande skola
Kulturkartan
6
Eleverna kommer till mediateket varje vecka.
Textsamtal
Läsgrupper med
Nya Zeelandsmodellen.
Bokpiloter
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.



Källkritik
Google classroom
Låna och läsa e-böcker.
Göra egna filmer.
Skapande skola
Kulturkartan
Bokmässan
7
Mediatekspersonal deltar i klassrummet.
Ämnesövergripande arbete med MIK-fokus
Bokpiloter
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.


Källkritik
Informations-
hantering kopplat till temat
Låna och läsa e-böcker.
Google classroom.
Skapande skola
Kulturkartan
8
Mediatekspersonal deltar i klassrummet eller eleverna arbetar i Mediateket.
Ämnesövergripande tema med MIK-fokus
Bokpiloter
Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Källkritik
Informations-
hantering kopplat till temat.
Instruktionsfilmer.
Låna och läsa e-böcker.
Google classroom.

Se filmen -läs boken
Skapande skola
Kulturkartan
9
Mediatekspersonal deltar i klassrummet eller eleverna arbetar i Mediateket.
Läsrörelsen -
Historier som förändrar. Ett ämnesövergripande läsprojekt med flera klasser i Sverige.
Läsgrupper, textsamtal utifrån olika metoder.
Bokpiloter
Värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Källkritik
Informations-
hantering kopplat till temat.
Låna och läsa e-böcker.
Göra boktrailors.
Göra egna filmer.
Google classroom.
Bokmässan
Skapande skola
Kulturkartan
fritid
Eleverna kommer till Mediateket varje vecka.
Berättarcafé
Rekvisitagrupp
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Spela in våra sagor och lägga på bloggen
Dramatisera sagor
Global Place- Friisgatan
Kulturkartan


Utlån: Eleven lånar tillsammans med sin lärare eller ensam vid självutlåningen. Bibliotekarien boktipsar och fungerar tillsammans med övrig personal som en läsande förebild.
Hela skolan showar. Alla elever som vill deltar. Skapa musik samt gestalta och kommunicera egna tanka och idéer.
Bokpiloter: De elever som vill kommer till mediateket efter skoltid och pratar böcker och läsning. Flera tillfällen varje termin går vi till andra skolor och bokpratar.
Skapande skola: Samtliga elever på Möllevångsskolan kommer att få ta del i ett kulturprojekt med en extern kulturaktör.
Pedagogiska planeringar finns att läsa på driven.
Kulturkartan: Undervisande lärare bokar föreställningar till sin klass. Mediatekspersonal ansvarar för att erbjudanden om
olika kulturevenemang sprids på skolan. En kulturstrategi är underbyggnad med syfte att öka likvärdigheten i kulurdeltagandet.
Global Place: Eleverna hjälper till att utsmycka gatan utanför skolan i september.


Fil 006.jpeg IMG_0748.JPGKopia av IMG_0756.JPGIMG_0663.JPG


Bedömning för lärande (BFL)
Hur bedömer vi elevernas förmågor? Hur får vi eleverna att bedöma varandras och sina egna förmågor? Hur synliggör vi lärandeprocesserna på ett tydligt sätt? BFL är ingen metod utan ett förhållningssätt till lärande. Att vi i skolan, precis som i resten av samhället, producerar ny kunskap tillsammans. Vi arbetar med kamratrespons och med elevexempel.
I Mediateket arbetar vi med olika typer av textsamtal, t ex med Nya Zeelandsmodellen. I den modellen har varje deltagare en specifik roll: en är ordförande, en är citatletare, en är sammanfattare etc. Före textsamtalet har deltagarna klart för sig hur det ska gå till och alla har förberett sin roll. Under diskussionen kopplar eleven text-till-text, text- till -sig själv och text- till -världen.  Processen leds av ordföranden. Med hjälp av denna modell kan lärare/bibliotekarie se hur eleverna analyserar olika texttyper. Kamratresponsen är framträdande och vi använder elevexempel. Vägen mot en läsförståelse blir tydlig:
Var är vi? Vi har läst en text. Vilket är målet? Att via Nya Zeelandsmodellen analysera innehållet. Vilket är nästa steg? Att koppla innehållet till mig själv.
Reciproka boksamtal är en annan metod som i ett textsamtal synliggör fyra eller fem lässtrategier, beroende på deltagarnas ålder. Vi har läst/lyssnat på en text och målet är att analysera innehållet. Nästa steg är att förutspå vad som ska hända i texten. Genom att förklara lässtrategierna innan textsamtalet blir det tydligt för eleverna när en kamrat t ex förutspår  vad som ska hända härnäst i texten.


MIK
Vi lär eleverna information literacy, på svenska ungefär informationskompetens. Genom att synliggöra elevernas sökprocesser kan vi se de olika förmågorna som de förväntas uppnå. Eleven ska kunna formulera en forskningsbar fråga. Detta görs med hjälp av lärare/bibliotekarie/kamrat om det behövs. Frågan ska avgränsa området eleven ska söka information om. När detta är gjort kan eleven fundera över vilka sökord som ska användas. Sedan ska eleven söka information i olika källor, värdera och selektera informationen som hittas. Det krävs att eleven använder flera olika källor och att källan bedöms som trovärdig. När informationen bearbetats kan ny kunskap produceras och källorna redovisas i en källförteckning. En sökprocess innehåller ofta en känsla av frustration och osäkerhet som kan vara besvärande. För att underlätta är det viktigt att eleven lär sig att detta ofta inträffar när man söker information. Eleven måste lära sig hur processen ser ut: du letar - du väljer - du värderar - du använder informationen. Du diskuterar med kamrater eller med lärare/bibliotekarie. BFL: Var är jag? Jag ska skriva om pirater. Vad är målet? Att ta reda på vilka slags människor som blev pirater. Vad är nästa steg? Att få fram bra sökord. Nu kan eleven se var den befinner sig i processen och läraren kan se hur eleven hanterar de olika stegen. En sökprocess behöver dock inte gå från en punkt till en annan utan kan också ses som en cirkel.


Att lära sig värdera en källa och få kunskap om hur man vet att det man läser är sant är väldigt viktigt i dagens informationssamhälle. De förmågor man behöver för att kunna avgöra en källas relevans och trovärdighet tränas och diskuteras kontinuerligt i skolans alla ämnen.

Kultur
Vi arbetar med olika estetiska uttrycksformer för att eleverna ska kunna utveckla olika kompetenser. Dessa uttryck kopplar vi till språkutveckling och MIK. Eleverna får se teater, film, dans, konsert och träffa författare. De ges också möjligeter att uttrycka sig själva. Ska eleven redogöra för ett ämnesområde med hjälp av bilder kan vi producera filmer, bildspel eller målningar.
Förra läsåret kopplade vi boken “Flykten” till svenska/SO/bild/musik. Eleverna arbetade med textsamtal, sånger, bilder, ASL-texter och drama. Var är vi? Vi har läst boken “Flykten”. Vad är målet? Att analysera texten. Vad är nästa steg? Att välja en scen att dramatisera. Där kan läraren bedöma förmågan att förstå och koppla texten.




      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar